SKÅNE

Den första juni 2019 gav jag mig ut på vad som skulle komma att bli en 485 mil lång resa genom Sverige. Med hjälp av mina fötter, kajak och cykel, gjorde jag en upptäcktsresa genom landets alla 25 landskap. Jag ville upptäcka landet jag är född och uppväxt i och samtidigt inspirera andra till att också resa mer hållbart i närmiljö.

Nu presenterar jag nu en bloggserie på 25 inlägg, ett per landskap. I dessa kommer jag ta er med på min resa, men också dela med mig av tips, länkar och annan matnyttig info – detta så att du också kan ge dig ut på din egen bakgård!

Först ut är: Skåne.

Så var det äntligen dags för mitt sommaräventyr att starta. Med bara en månads planering bakom mig, gav jag mig av till Skåne och Smygehuk, Sveriges sydligaste punkt. När jag och min pojkvän kom dit några dagar innan start, blåste det friskt från havet och regnet piskade mot bilens vindruta. På ett sätt kändes det lite som ett antiklimax att få börja resan såhär, i rent utsagt ”pissväder”. Men samtidigt kändes det bra. Nu kunde det ju bara bli bättre!

Vid Smygehuk, Sveriges sydligaste punkt

Och inte bara blev det bättre, det blev en fantastisk start med riktiga högsommartemperaturer på upp mot 30 grader och strålande sol (vilket i och för sig inte kanske var det mest optimala att vandra i över Skånes öppna landskap, men ändå så härligt).

Jag började min resa lördagen den 1 juni genom att vandra österut längs kusten, mot Ystad. Till en början kunde jag följa små upptrampade stigar längs havet, men efter ett tag fick jag ta mig upp på den den nationella cykelleden Sydkustleden – som faktiskt invigdes samtidigt som jag var där. Just denna led går mellan Helsingborg och Simrishamn och är 260 km lång, men om man vill göra en längre cykeltur kan man fortsätta upp till Göteborg via Kattegattsleden eller till Växjö via Sydostleden.

Knappt en mil väster om Ystad vek jag av för att ansluta till Österlenleden, en av alla de vandringsleder som ingår i Skåneleden. På denna vandrade jag ungefär 7 mil under lika många dagar, upp genom landskapet till Haväng vid kusten. Det blev en vandring som bjöd på vyer över åkrar och ängar, skogspartier med spår av vildsvin, jag gick genom kohagar, via porlande vattendrag, förbi Skånes högsta vattenfall vid Hallamölla och avslutade över Brösarps norra backar. Leden gick mestadels längs vägar, men det gjorde ändå att jag fick se väldigt många olika delar av landskapet. Allt från jordbruk på öppna fält till små stugor i skogsbrynen.

Innan jag tog mig an leden hade jag nog mina fördomar om att Skåne skulle vara ganska platt. Men efteråt var min åsikt en helt annan. Visst bjöd landskapet på låg vegetation, men det var långt ifrån platt. Det böljade fram och det är nog snarare den låga vegetationen som gör att det känns platt eftersom man kan se så långt. När jag läste på om landskapet fick jag veta att 70% av Skånes landmassa är odlad mark, vilket också är anledningen till att mycket av den natur som finns kvar här är skyddad bla naturreservat. Här finns heller inga naturliga barrträd, utan de som växer här är någon gång odlade.

Långa sträckor på asfaltsväg under gassande sol inledde min första del av Österlenleden. Vackert – men jag var glad att jag hade med mitt solparaply.
orangea markeringar visar vägen
Häftig vandring uppe på en ås i lövskogarna.
Sista dagen på Österlenleden följde jag Verkaåns porlande vatten och Skåne bjöd på en helt ny sida!
Skånes största vattenfall vid Hallamölla är 23 meter högt och består av flertalet sammanfogade vattenfall. Här är ett av dem
Kossorna är extra fina när de befinner sig på andra sidan staketet.
Slutet av etappen tog mig över Brösarps norra backar.

Väl framme i Haväng hade jag en vilodag där jag passade på att ladda både mina egna, samt kamerans och telefonens batterier. Visst var jag sugen på att ta mig vidare direkt, men är det något jag lärt mig så är det att ta det lugnt i början. Det är så onödigt att dra på sig förslitningsskador bara för att man är ivrig.

Jag packade också om mina väskor för att byta färdsätt till cykel och fortsatte genom att cykla upp längs kusten. Här fick jag stor hjälp av appen Bikemap som kan leta rätt på de snabbaste cykelrutterna (man kan också välja att appen ska välja en rutt med mindre backar öven om den blir lite längre). Jag följde cykellederna Sydostleden, Skånespåret och Cykelspåret, den sistnämnda är en cykelled som sträcker sig 250 mil – från Ystad till Haparanda.

Efter en kort avstickare in i Blekinge och Sweden Rock Festival, åkte jag tillbaka in i Skåne upp till sjön Immeln. Här träffade jag min vän Linda, som driver ett kanotcenter vid den sydligaste spetsen på sjön som ligger i vad som kallas “Sveriges sydligaste vildmark”. I sjön finns omkring 100 obebodda öar och på centret kan man hyra kanoter och verktyg för att åka ut och övernatta på sin egen ö.

Linda var en av tjejerna som var med mig upp på Kilimanjaro i februari tidigare i år och den här gången var det hennes tur att bjuda mig på ett äventyr! På kvällen tog vi och hennes två barn en kanot ut till en liten ö för middag och dagen därpå blev jag erbjuden att låna en kajak för att paddla upp genom sjön, in i Blekinge.

En busskur ger utmärkt skydd mot regn och passar även bra som lunchställe!
En gammal järnväg som gjorts om till cykelbana går mellan Kristianstad och Glimåkra.

Det blev ett annorlunda slut på min vistelse i Skåne än jag hade tänkt mig, men det är ju just det som är det fina med ett äventyr! Att inta ha allt bestämt och följa planen till punkt och pricka, utan låta det oväntade hända. Det är då man skapar minnen för livet.

Jag är så tacksam på allt detta landskap har bjudit på och att det dessutom visat upp sidor som jag inte var beredd på att få se!

TACK SKÅNE – och tack alla som jag träffat längs vägen!

Linda Marin driver Immelns Kanotcenter vid Immelns södra spets. Här kan du hyra kanot och bege dig ut på äventyr i sötvattensskärgården!
Att långsamt färdas genom naturen är verkligen magiskt. Det får en att upptäcka sådant man aldrig ens sett var där om man rusat fram.

Min rutt

Residensstad: Malmö
Landskapsblomma: Bok / Prästkrage
Landskapsdjur: Kronhjort

Exempel på aktiviteter som passar Skånes natur:

• Surfa på syd eller östkusten, om vädret tillåter
  • Kitesurfa
  • Segla
  • Vandra
  • Cykla
  • Paddla kajak eller kanot

Att tänka på

• Det finns mycket fästingar, använd någon form av insektsmedel och tänk på att kolla igenom kroppen minst en gång per dag.
  • Det finns även mycket vildsvin här och det finns gott om spår av dem längs lederna. Precis som med de flesta djur är de räddare för dig och ger sig av då du närmar dig. Men det skadar inte att göra lite ljud ifrån sig för att förhindra att de skulle bli skrämda. Skulle du höra dem om natten (då de är mest aktiva) kan du endera låta dem hållas och njuta av att du befinner dig i vildmarken, eller göra lite väsen så sticker de förmodligen rätt snabbt.
  • Många områden är inhägnade eller nationalparker där camping är förbjudet. Vänta inte för länge med att hitta sovplats.

Nationalparker

Av Sveriges 30 nationalparker, ligger inte mindre än tre i Skåne:

• Söderåsen – “Lövskogar, rasbranter, strömmande vattendrag och ett rikt växt och djurliv”
  • Dalby Söderskog – “Lummig lövskogslund på den skånska slätten”
  • Stenshuvud – Kustberg, ädellövskog, inbjudande hedar och stränder”