Årets första paddeltur

2019-05-05

Under ganska lång tid nu har jag suttit och planerat mitt nästa stora äventyr. Det har varit ganska många vändor fram och tillbaka och den senaste månaden har det i princip varit full fokus från morgon till kväll (med några timmars avbrott för att få ihop material till min Zerowaste Challenge). Men nu är det snart klart och i nästa vecka kommer jag att kunna gå ut och berätta vad det är!

Allt detta planerande har dock inneburit en hel del stillasittande och ska det bli verklighet av detta kommande projekt gäller det att komma ut och börja träna inför det. Därför bestämde jag mig igår för att ge mig ut på årets första paddeltur! Sommarens projekt kommer innefatta en del paddling och förutom att komma ut och röra på mig, blev uppdraget till mig själv att se hur det kändes att paddla omkring 3-4 mil och hur snabbt det skulle gå. Om jag ens pallade det!

Turen började lugnt genom sund och kanaler, men efter ungefär 5 km blev det dags att korsa en fjärd. Då det var nästintill vindstilla bestämde jag mig för att jag kunde våga mig på att korsa den längs norrsidan, där jag hade några mindre öar inom inte allt för långt avstånd. Ifall något skulle hända.

Allt gick bra och paddlingen fortsatte ytterligare ca 7 km till en udde där min pojkvän väntade med nygrillad vegetarisk korv och bröd! Sån himla lyx. Efter bara 30 minuters vila var det dags att vända tillbaka. Den här gången bestämde jag mig för att korsa fjärden rätt över, en sträcka på ca 3 kilometer.

Men den här gången hade det blåst upp lite mer! Vinden kom snett bakifrån och stundtals rullade kajaken fram på vågorna. Till en början kändes det lite ovant och läskigt, men precis som med så mycket annat så går det som bäst, om man bara kan slappna av. Så när jag väl gjorde det kändes det mest som att jag kunde leka med på vågorna och känna hur kul det var att surfa fram.

Till slut kom jag fram till bryggan där jag hade börjat. Sex timmar hade själva paddlingen tagit, plus pausen. På den tiden hade jag tagit mig hela 33 km! Visst var jag trött i kroppen, men jag hade absolut kunnat hålla på ett bra tag till. Detta känns väldigt lovande inför sommarens äventyr. Håll utkik här på bloggen, eller signa upp dig på nyhetsbrevet så får du snart veta vad det är!

Skriv upp dig här för att prenumerera på Wilderness Stories nyhetsbrev: