Paddla för Musikhjälpen 2018

Det finns ungefär en miljard människor med funktionsnedsättning i världen. Omkring 4 av 5 bor i låg- och medelinkomstländer där fattigdom, undernäring, vitaminbrist, sjukdom och skador är vanliga orsaker. Många lever också fattigt som en konsekvens av funktionsnedsättning och saknar möjlighet att försörja sig. Med sämre tillgång till vård, stöd och utbildning är det svårt att skapa sig en framtid. Människor med funktionsnedsättning är en av världens mest diskriminerade grupper. Många fastnar i fattigdom, stängs ute och osynliggörs på grund av hinder och stigman. Med funktionsnedsättning är risken stor att drabbas hårdare av nöd och katastrof – och få hjälp sist.

2018 var temat för Musikhjälpen, Alla har rätt att funka olika

För mig och oss bakom Paddla för Musikhjälpen, har årets initiativ varit en riktig utmaning och på många sätt ett äventyr. Vi har kastat oss ut på okänd mark och många gånger har det har varit en kamp för att få det att gå ihop. Vi har satsat mycket, vågat fast ingenting varit garanterat. Vi har fått erfara att för att nå sitt mål får man inte låta motgångarna och begränsningarna stoppa en, det gäller att se möjligheterna och hitta sätt att ta sig runt de där hindren man stöter på längs vägen.

Det hela började en eftermiddag i slutet av oktober, vid ett bord på Downtown Camper i Stockholm. Jag, Emil Gyllenberg och Pelle Stafshede hade satt oss ner för att brainstorma kring vad vi skulle göra av årets Paddla för Musikhjälpen, initiativet som genomförts under tre år tidigare och som jag var en del av förra året. Tidigare år har initiativet gått ut på att från Stockholm paddla till den stad Musikhjälpen äger rum och samla in pengar längs vägen. Men vad gör man när det sätts upp i en stad utan vatten?

En öl blev två och två blev fler och tillslut kom vi på det. Vi tar Musikhjälpen till vattnet såklart! Vi bestämde oss för att skapa en Musikhjälpen-hub ombord på en båt, mitt på vattnet i centrala Stockholm! Där skulle vi servera middagar, anordna konserter med kända artister, sända livepodcasts, paddla, hålla inspirerande föreläsningar mm. Allt till förmån för Musikhjälpen! Vi ville skapa ett event som spred glädje, kärlek och gemenskap – inte bara till de som kom förbi, utan även till de som har det svårt i andra delar av världen.

Nästa morgon började arbetet. Nog visste vi att det var ert stort, nästintill omöjligt projekt att få ihop på så kort tid. Det var ju faktiskt bara några få veckor kvar till Musikhjälpen. Men vad skulle vi göra, ge oss? Otänkbart. Under några veckor la vi i princip allt vårt vardagliga arbete och privatliv åt sidan och fokuserade 110% på att få ihop eventet. Drog i alla tänkbara kontakter vi samlat ihop på respektive håll under våra år som yrkesverksamma i olika yrken.

Men det gick segt. För att kunna genomföra eventet behövde vi både samarbetspartners och finanser. Flera var intresserade och tyckte att det verkade som ett bra initiativ, men ingen vågade riktigt satsa. Det var för tajt inpå, för kort tid att bli exponerad i samband med initiativet. Med bara ett par veckor kvar kändes det milt sagt tungt. Varför ville ingen vara med och stödja engagemanget? För oss har ett Musikhjälpeninitiativ som vårat, alltid varit något man gör från hjärtat, av viljan av att hjälpa de som har det svårt. De som inte har samma möjligheter som vi – inte för att själv få något tillbaka. Det har drivits av passion. Hade världen verkligen blivit så hård att man inte ville hjälpa till om man inte får något tillbaka? Skulle vi behöva tänka om? Lägga ner helt?

Så hände plötsligt någonting. Morakniv och Kvinnliga äventyrare gick in med finanser så att vi kunde täcka de mest väsentliga kostnaderna och i och med det var det som att en spärr släppte. Några artister bokades på, vi fick hjälp med logistik, andra partners anslöt, föreläsare tackade ja och snart började ett program ta form!

Emil jobbar med de sista förberedelserna från båtens däck.

Förberedelserna fortsatte fram till eventstart, torsdagen den 13 december och vi började dagen till ära med en luciapaddling runt Stockholm. Kl 06:30 samlades ett 20-tal paddlare vid segelfartyget Shamrock på Skeppsholmen och försåg sig med ljusslingor, glitter och annan traditionell utstrysel. Fartyget som kom att bli vår bas under veckan glittrade i sina juldekorationer och utanför singlade snöflingorna från himlen, samtidigt som vi under en dryg timma paddlade runt staden medan morgonen grydde. Efteråt samlades vi på båten för en julig frukost bland annat bestående av nybakt bröd och risgrynsgröt. Det var en så otroligt mysig morgon och lagom till att vardagen kallade, kunde besökarna ge sig av till respektive jobb.

För oss arrangörer fortsatte förberedelserna inför kommande dagar. Pelle, Humlan och Adrien tog först ett extra varv i kajakerna inåt stan för att servera kaffe och försöka samla ihop några extra slantar medan vi andra började preppa båten för våra kvällsevent. Under tre kvällar, torsdag, fredag och lördag, hade vi satt ihop ett eventpaket innehållande:

• Upphämtning i kajak vid Nybrokajen för att sedan paddla (själv, eller skönt tillbakalutad i en dubbelkajak medan någon av oss sköter paddlingen) till båten.
  • En mysig och superfin trerätters, vegetarisk middag i båtens salong, tillagad av Rigole catering.
  • Underhållning i form av en unik spelning med en svensk artist.

Antalet platser på eventet var begränsade till 25 stycken pga båtens storlek, vilket gjorde dem till väldigt intima och unika. För att vara med fick man buda på biljetter via tradera och hela den slutliga summan gick såklart oavkortat till Musikhjälpen! Det mest unika under våra kvällsevent, förutom hela upplevelsen, var kanske den konsert som avslutade kvällen uppe på båtens däck. På torsdagen spelade Julia Adams, fredagen Paul Rey (som dessutom spelade några låtar under själva middagen) och på lördagen publikens vinnare i Melodifestivalen 2017: Nano! Precis som alla andra som på något sätt var inblandade i båten ställde dessa artister upp gratis. Så himla fint!

Skeppsholmsgårdens segelfartyg Shamrock med tillhörande brygga var vår bas under veckan.
Paddeltaxichaufförerna Adrien och Humlan hämtade upp de gäster som ville paddla vid Nybroviken.
Några av besökarna fick uppleva sin första paddling någonsin på väg till båten! Modigt!
Kvällarna inleddes med mysigt glöggmingel uppe på båtens däck.

Givetvis användes inga engångsprodukter! Glöggen serverades ur termosar från Klean Kanteen och hälldes upp i värmeisolerande koppar från Primus. Båda varumärkena har även gått in med finanser i initiativet.
DJ Hampus Sjögren höll stämningen på topp!
När alla var samlade var det dags att samlas för middag i båtens salong.
Alkoholfritt bubbel till förrätten från God Dryck.
Till förrätt serverades knaprig jordärtskocka med salsa verde och mandlar.

För maten på båten stod Rigole Catering och kockarna David Kronqvist och Martin Ehrndal gjorde verkligen underverk i köket!
Huvudrätt bestående av rostad kål med picklade morot och selleri, samt stekt tempeh och kålbuljong.
En av besökarna på båten var Greta Mörling som berättade att hon varje år lägger en hel månadslön på upplevelser till förmån för Musikhjälpen! I år gick en del till ett besök på båten. Vilken hjälte!
Under fredagen höll kvällens artist Paul Rey inte bara en – utan två spelningar! Den första mellan serveringarna nere i salongen.

Våra fysiska bössor stod givetvis uppe för den som ville skänka ytterligare en slant till Musikhjälpen
Eller så kunde man skänka digitalt!
När det var dags för efterrätt var det dags att gå upp på däck och mysa ihop sig under en filt i väntant på kvällens artist.

Första kvällen stod Julia Adams på scen och som trots förkylning levererade en fantastisk konsert som avslutades med hennes egna favoritjull låt luciadagen till ära, “Så mörk är natten i midvintertid”.

Paul Rey satte på fredagen upp ett andra set uppe på båten.

Nano – Publikens vinnare i Melodifestival 2017, avslutade på lördagen.

Under vår sista dag, lördagen, ville vi passa på att göra något extra. På kvällen hade vi som sagt vårt kvällsevent, men under dagen kunde man komma förbi och bla testa på vinterpaddling från båtens brygga. På plats fanns professionella guider från Melker Kayaks och kajaksidan.se ihop med all den extra utrustning man behöver för att känna sig säker i kajaken under vintermånaderna. Uppe på båtens däck fanns möjlighet att värma sig med en varm lunch eller fika, samtidigt som Musikhjälpen strömmade ut från StorsbildsTVn.

Under lördagen kunde man testa på vinterpaddling från båtens brygga. Allt som behövdes för en säker tur på det kalla vattnet fanns på plats, inklusive professionella guider.
Säkerheten först! Pelle Stafshede från Melker Kayaks visar hur torrdräkten fungerar

För den som bara ville ta det lugnt kunde man ta en fika eller lunch på båtens däck med Musikhjälpen rullandes på storbildsTVn i bakgrunden.

Utöver detta hade vi dessutom bjudit in några av Sveriges främsta äventyrare för att i båtens salong hålla inspirerande föreläsningar. Podden Bortom Ekorrhjulet gästades av bergsbestigaren och miljöhjälten Carina Ahlqvist, seglaren Pia Lobry pratade om sin solokappsegling över Atlanten innan Elin Skyttedal tog över och berättade om hur hon gått från att för två år sedan bestiga sitt första berg Kilimanjaro, till att idag klättra betydligt mycket mer avancerade berg – på egen hand. Därefter berättade alläventyraren Renata Chlumska om sitt “Around America Adventure” då hon paddlade och cyklade runt USA 2005/2006. För den med inte lika mycket tid kunde man efteråt inspireras av Lousie Ösbergs projekt 365 äventyr, ett projekt som gick ut på att utmana sig och hitta små äventyr i vardagen. Slutligen hade jag själv äran att få vara med och tillsammans med Helena Olmås som vandrat Te Araroa genom Nya Zeeland gästa Husky Podcast och prata långdistansvandring.

Podcasten Bortom Ekorrhjulet pratar med Carina Ahlqvist om att ha ett syfte högre än toppen.
Pia Lobry om sin solokappsegling över Atlanten. Bland annat pratade hon om vikten av att omge sig av människor som motiverar en för att kunna känna att det man vill göra är möjligt.
Elin Skyttedal går igenom klättringens olika delar och hur hon själv gjort för att komma dit hon vill. Det man inte kan, får man helt enkelt se till att lära sig.
Renata Chlumska berättar om sin drygt års långa resa för egen maskin runt USA.
Louise Östberg reflekterade över vad ett äventyr egentligen är och hur man kan få in dem i en vardag som är fylld av blöjbyten och växande tvättberg.
Helena Olmås som vandrat Te Araroa genom Nya Zeeland pratade långdistansvandring med mig och Magnus Ormestad från Husky Podcast.

Även om de alla hade helt skilda historier fanns det ändå vissa saker som knöt dem samman. Saker som många insett under sin väg fram till dit de befinner sig idag. Flera belyste vikten av att omge sig med rätt människor, de som lyfter en och ser det positiva i saker. Dom som får en att tro på att ens drömmar är möjliga. Människor som ger konstruktiv kritik och hjälper en att hitta vägar runt de hinder man kan ställas inför. Många pratade också om vikten av att våga och att inte ge upp. Hur äventyret, liksom livets bergochdalbana då och då innehåller uppförsbackar som vi måste möta och ta oss upp för, hitta sätt att få sitt äventyr att funka.

Dagens största namn, Renata Chlumska pratade som sagt om hur hon tog sig runt USA med kajak (delvis genom att cykla med den på kärra vissa partier). Hon lyfte också upp frågan om ett äventyr verkligen handlar om styrka? Vi har alla en fysisk gräns, med eller utan funktionsnedsättning, men det handlar om huruvida vi ska låta den styrkan begränsa oss eller ej. Det handlar om det mentala. Att hitta vägar runt våra begränsningar, sätt som får en att ta ett steg till. Som hon själv sa: ”Vad hade jag gjort om jag inte orkat putta kajaken i uppförsbacken, hade jag gett upp? Nej, jag delar på ekipaget. Först går jag upp med cykeln. Sen tar jag kajaken. Och är kajaken fortfarande för tung? Då packar jag ur den och går upp med en – pryl – i – taget! Det kommer ta längre tid – MEN DET GÅR!

Det var verkligen en rörande sista dag och orden från Renata och de andra föreläsarna fick mig att reflektera över hela den process vi haft till fram till den där sista kvällen. Hur vi, tack vare att vi stöttat varandra, hållit oss positiva och vägrat låta alla de där hindren vi ställts inför, påverka vår inställning mot vårt mål. Att vi ignorerat rösterna som inte velat satsa på vårt initiativ eller sagt att det var omöjligt, trott på oss själva och faktiskt tagit oss hela vägen hit! När den sista spelningen uppe på däck närmade sig sitt slut och Nano tog i i den sista refrängen av melodifestivallåten ‘Hold on’ var det som att båten exploderade. De som samlats jublade, dansade, klappade händer och sjöng med. Glädjen var total! Även inombords kändes det som att allt släppte. Vi gjorde det! Orden “You gotta have the patience – and believe you’re gonna make it – gotta hold on” kändes så otroligt träffande. Som vi kämpat mot alla odds för att det här eventet skulle bli av. Det gäller att aldrig ge upp och hålla oss kvar.

När jag såg runt bland de leende människorna som samlats på båten och på hur mina vänner som jag arrangerat detta event dansade och skrattade kände jag en tår i ögonvrån. Tänk vad vi kan göra, bara vi går ihop och hjälps åt, stöttar och tror på varandra – och att vi samtidigt kan göra skillnad!

Nano tillsammans med alla gäster på båten den sista kvällen.

Bara för att man inte funkar, betyder det inte att man inte kan. Man måste helt enkelt bara se till att hitta metoder för att få sin utmaning, sitt liv, att funka. För många med funktionsnedsättningar runt om i världen är det dock svårt att hitta lösningar och metoder när samhället stänger en ute. Men jag hoppas och tror, att vår insamling tillsammans med resten av Sveriges givmildhet har gjort skillnad för mängder av människor där ute. Att den bidragit med vägar runt samhällets hinder och öppnat för nya möjligheter. Att vår positivitet spridit sig vidare och skänkt hopp till de som har det svårt. För ALLA har rätt att funka olika!

Imorgon stänger Musikhjälpens bössor. Sedan programledarna klev ut buren i Lund den 16 dec har vi jobbat vidare på olika sätt och bland annat har vi gått igenom alla insamlingar och kostnader för Paddla för Musikhjälpen och det är med stor glädje jag kan meddela vår slutsumma!

Vår digitala bössa landade i år på:
13.656:-

Våra fysiska bössor på båten samlade upp inte mindre än:
1.743:-

Alla intäkter från biljetterna till våra event på båten som oavkortat gick till Musikhjälpen, slutade på:
15.923:-

Sist men inte minst har vi överskottet från vår budget (Det vill säga det ekonomiska bidrag för eventet vi fått av sponsorer minus vad det faktiskt har kostat att anordna eventet. Dvs kostnader för tex båtens driftskostnader och hyra av toalett). Ända sedan vi gick ut och bad om hjälp var det bestämt att det som inte gick till faktiska kostnaderskulle skänkas direkt till Musikhjälpen. Idag har vi kunnat fastslå denna summan:
13459:-

Totalt har vi alltså fått in 44.781:- till Musikhjälpen!!!
Med tanke på att vi bara höll på i tre dagar jämfört med förra årets sju är det en ökning på dryga 42% per dag jämfört med förra året!

Ett STORT STORT TACK TILL ALLA ER SOM VARIT MED och gjort detta möjligt!!

Pelle Stafshede / Melker Kayaks, Emil Gyllenberg, Linda Åkerberg / Wilderness Stories, Adrien Montcoudiol, Jerry Olsson, Humlan Westh, Hillevi Lönnerberg, Morakniv, Kvinnliga äventyrare, Klean Kanteen, The Wood region, Primus, Rigole catering, Skepssholmsgården / Shamrock, Bose, Magnus Gripenhammar, Julia Adams, Paul Rey, Nano, Hampus Sjögren, Sony, God Dryck, Kajaksidan, Martin Nordstrand, Podden Bortom Ekorrhjulet, Carina Ahlqvist, Pia Lobry, Elin Skyttedal, Renata Chlumska, Louise Östberg, Husky Podcast, Helena Olmås
Alla ni som hjälpt till längs vägen, med kontakter, saker till båten, pushat, delat eventen eller på annat sätt hjälpt till.
Alla ni besökare!
Alla ni bidragsgivare!

Tillsammans kan vi göra skillnad!
TILLSAMMANS HAR VI GJORT SKILLNAD!